Monter solfilm på bilrutens svarte prikker
Du har sikkert sett de svarte prikkene som sitter i kantene på bilrutene. Men hvorfor er de der, og hva gjør man for å få solfilmen til feste seg på dem? Det er ikke alltid like lett …
De svarte prikkene som sitter i kantene på bilens ruter kan gjøre en enhver solfilmmontør gråhåret. De fyller faktisk en funksjon, som først og fremst har med rutens konstruksjon og bilens utseende å gjøre, men kan dessverre gi en del bekymring når man monterer solfilm.
1. Hvorfor er det et svart bånd rundt bilrutene?
Det svarte rammen rundt kanten av glasset kalles «fritte», og er en innlagt keramikkfarge som i grunn er umulig å skrape bort. Frittebåndet langs kanten av glasset tjener tre formål:
1. Gi en etset overflate, som gjør det mulig for lim å binde bilglassets ramme til karosseriet når ruten skal limes fast.
2. Det svarte båndet skal skjule limfugen mellom bilglass og karosseri.
3. Det svarte båndet skal beskytte limfugen fra å tørke pga. solens stråling, og dermed minske risikoen for at bilglasset slipper, og ruten begynner å lekke.
2. Hva er de svarte prikkene rundt bilglasset?
De svarte prikkene kalles ofte matrisepunkter eller rasterpunkter. De er størst nærmest frittebåndet, og minsker deretter i størrelse, jo lenger ut fra båndet de kommer. Minskningen av punktenes størrelse gir en mer visuelt tiltalende overgang fra frittens svarte grense til det transparente glasset, og gir dessuten mindre mengde varmeavledning. Punktene gir også en viss grad av beskyttelse mot solen.
3. Hvilke problem kan man få når man skal montere solfilm?
Uansett om man bruker limfri, avtagbar solfilm som EVOFILM®, eller lim-montert solfilm, kan det oppstå problem med matrisepunktene. Problemene kan være at det noen ganger kan være vanskelig å få filmens kanter til å feste seg mot de svarte prikkene, dvs. at filmen løsner i kanten, og andre ganger at man kan få en hvit luftrand der hvor filmen ikke kommer ordentlig ned på ruten mellom prikkene.
4. Hur monterar man solfilm på de svarta prickarna?
1. Velg en solfilm av høy kvalitet. Jo billigere solfilmen er, desto oftere får man problemer. En myk, fleksibel og slitesterk solfilm er betydelig lettere å få pen, enn en solfilm av samme kvalitet som aluminiumfolie.
2. Rengjøring av bilglasset er alfa og omega for et vellykket resultat. Bruk rødsprit og en lofri klut når du gjør bilruten ren. Vær ekstra nøye med rengjøringen helt ut i kanten av ruten. Et tips er å først rengjøre ruten på utsiden, slik at blir det enklere å se smuss og flekker når du rengjør ruten fra innsiden.
3. Oppvaskmiddelet må ikke overdoseres i monteringsvæsken. For mye såpe i monteringsvæsken kan, i tillegg til å gi flekker på solfilmen når det har tørket, føre til at filmen ikke kan feste seg mot ruten, men i stedet bare glir rundt. Normaldose er 2–3 dråper oppvaskmiddel i en halvliters sprayflaske, men ved vanskeligere tilfeller kan man gå ned til én dråpe per halvliter vann.
4. All væske må bort mellom rute og film. Bruk kanten på skrapen for å få skrapet ordentlig mellom prikkene. Du kan også bruke en myk klut og tommelfingerneglen for å komme til rundt prikkene..
5. La det tørke ordentlig før du bedømmer resultatet og bryter sammen. Iblant skjer det underverker når filmen får tørke i ro og mak.
Hva gjør man dersom ingenting hjelper?
Dersom ingenting hjelper, blir man til slutt desperat. Da kan man ty til litt juks. En ting man kan gjøre dersom man har problemer med å få filmen til å feste seg i kanterne, er å forlenge filmen noen millimeter slik at den ikke slutter akkurat i kantene av prikkene, men heller går noen millimeter inn på det svarte båndet. Da pleier det å gå bedre med å få filmen til å feste seg, ettersom denne delen av ruten er glatt. Har man problemer med en hvit luftrand, kan man gjøre det motsatte. Godta at det blir en hvit rand, men gjør det i det minste pent ved å kutte filmen innenfor de svarte prikkene, slik at kantlinjen blir jevn og fin rundt hele ruten.
Et vanlig triks for å få filmen til å feste seg i kanten av prikkene, er å feste den med noen dråper klar neglelakk eller superlim. Den ambisiøse pusser kanten forsiktig med et superfint sandpapir først. Et annet (tvilsomt) triks, dersom man har problemer med en hvit luftrand, er å "male på" svart farge mellom prikkene, men det krever jo at filmen kan tas av og remonteres, ellers må man kjøpe ny film. Fortsatt ingenting som fungerer? Lev med det, eller lever inn bilen til en profesjonell.